Dario Fo, İzmir İtalyan Kültür Merkezi’nde Anıldı.
Orçun Masatçı’nın tasarladığı ve uygulayıcılığını üstlendiği, İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin desteğiyle İtalyan Kültür Merkezi’nde, Nobel Ödüllü Ünlü Yazar, Yönetmen ve Aktör Dario Fo, doğum yıl dönümü olan 24 Mart’ta bir dizi etkinlikle anıldı.
24 Mart Pazar günü saat 13:00’te İtalyan Kültür Merkezi’nde Nazif Uslu’nun açılış konuşmasıyla başlayan etkinlik, üç Söyleşi, üç ayrı performans gösterimi ve Orçun Masatçı’nın fotoğraf sergisiyle son buldu.
Nazif USLU, açılış konuşmasında, Dario Fo ile tanışmalarını Mask-Kara Tiyatrosu olarak ilk kez 1994’te Dario Fo’nun yazdığı, Bir Anarşistin Kaza Sonucu Ölümü adlı oyunu sergilemeye karar verdiklerinde başladığını belirtti. Bu oyunla, tiyatroda nasıl popüler olunuru görüp yaşadıklarını belirterek, Mask-Kara Tiyatrosu dendiğinde hala o oyunun, ilk akla gelen oyunlarından olduğunun altını çizdi. Dario Fo’yu, kendi tiyatro formunu belirleyen önemli bir rehber olarak kabul ettiklerini ifade eden Uslu, Dario Fo sayesinde tiyatronun güler yüzlü bir sanat olması gerektiğini anladıklarını ve ondan sonra Mask-Kara Tiyatrosu’nun daha fazla güler yüzlü bir tiyatro olduğunu ifade etti.
Dario Fo’yu anarken France Rama’yı anmadan geçemem diyen Uslu, kendisinin sadece başarılı bir aktrist, yazar değil, eşi gibi toplumsal olaylara duyarlı çok güçlü bir kadın karakter olduğunu belirterek konuşmasına son verdi.
İkinci konuşmacı Sanat Tarihçisi Timur Guda ise İtalyan tarihinin sanatsal derinliklerdeki gücünü, dünyaya yayılan sanat akımlarını nasıl belirlediğini, mimarından heykeltraşlığına, resminden müziğine, operanın, balenin merkezi olduğunu, sinema ve tiyatrodaki geleneksel gücü arkasına alıp kalıcı eserler ortaya koyduğunu ayrıntılarıyla açıkladığı konuşmasında, şimdiki İtalya’yı oluşturan devletlerin her birinin sanatsal ve kültürel olarak yarattığı değerlerin artık dünya sanat ve kültür yaşamının ortak mirası olduğunun altını çizdi. Tiyatroda ise Dario Fo’nun geleneksel formlardan yararlanarak günümüzün toplumsal olaylarını hicvederek çağdaş bir sanat üreticisi olma sürecini kimi örneklerle anlatarak konuşmasını tamamladı.
Üçüncü konuşmacı Cengiz Toroman, Dario Fo ile konservatuvarda öğrenciyken hocaları Prof.Dr. Metin Balay sayesinde tanıştığını, şimdiki tiyatro formunu bulmasına katkıları hakkında konuşmasını anlatırken geleneksel hikayelerimizden yola çıkarak bugünü anlama ve yorumlamada kendisine çok şey kattığını ifade etti.
Ünlü dans sanatçılarımızdan Metehan Gözütok, İtalyan halk dansı olan Tarantella dansından örnekler sunarak bir dans gösterisi gerçekleştirdi. İzmir Oyun Hamuru Doğaçlama Tiyatrosu, Burak Özbaykuş’un liderliğinde katılılımcılarla iki doğaçlama performansı sundu. Son olarak, Medine Çam, Dario Fo ve France Rama’nın ünlü oyunu Tecavüz’ü sahneledi. Orçun Masatçı’nın fotografladığı İtalya festivalinden görüntüleri, farklı mimari ve doğa fotoğrafları sergisi izlenimleriyle Dario Fo anma etkinliği sona erdi.
Orçun Masatçı, “Buon Compleanno Maestro” başlığında tasarladığı Dario Fo’yu anma etkinliği, yoğun bir program ve etkili katılımcılarla güzel bir Pazar gününün yaşanmasına vesile oldu.
Bu tarz etkinliklere ne kadar çok ihtiyacımız olduğunu ve daha fazla yapılması gerektiğini bir kez daha fark etmemize neden olan Orçun Masatçı’ya Tiyatro Gazetesi olarak teşekkür ederiz.